10 conversie optimalisatie (CRO) tips voor e-commerce websites

Op het eerste gezicht kan je zien hoe goed uw e-commerce website presteert door de conversieratio bij te houden. Gedefinieerd als het percentage shoppers dat een bestelling plaatst tijdens hun bezoek, biedt het een kristalheldere weergave van of uw e-commerce website slaagt of faalt. Zelfs als de conversieratio van uw e-commercewebsite niet overeenkomt met die van die van de concurrentie, kunt u dit omdraaien met conversieratio-optimalisatie (CRO).

CRO, ook wel bekend als conversie-optimalisatie, omvat de verbetering van het ontwerp en de gebruikerservaring (UX) van uw e-commerce website. Door het ontwerp en de UX van uw e-commerce website te verbeteren, kunt u meer shoppers dwingen een bestelling te plaatsen tijdens hun bezoek.

1) Gebruik Breadcrumbs

Het gebruik van breadcrumbs op je webshop kan de conversie drastisch verhogen. Het bestaat uit een reeks links die terugleiden naar de startpagina en helpt kopers bij het vinden en openen van interessante productpagina’s.

Met breadcrumbs kunnen shoppers op een link klikken om een pagina op een hoger niveau te bezoeken. Een shopper die bijvoorbeeld een productpagina voor een loungestoel voor buiten bekijkt, kan op een broodkruimel link klikken om toegang te krijgen tot de categoriepagina voor al het tuinmeubilair van de winkel. Elke breadcrumb-link verwijst naar een pagina op een hoger niveau en leidt uiteindelijk terug naar de startpagina van uw e-commercewebsite.

2) Versnel het laden

Hoe langer het duurt om uw e-commerce website te laden, hoe lager de conversieratio zal zijn. Uit een onderzoek van Walmart bleek dat voor elke extra seconde die shoppers moesten wachten, de conversieratio van de online winkel met 2 procent daalde. Daarom kan een vertraging van vijf seconden de conversieratio van uw e-commerce website met maar liefst 10 procent verlagen.

U kunt een hogere conversieratio behalen door de snelheid waarmee uw e-commerce website laadt te verhogen. Door afbeeldingen te verkleinen, opgeblazen code te elimineren, onnodige plug-ins uit te schakelen en browsercaching in te schakelen, wordt het sneller geladen. Als uw e-commerce website nog steeds traag is, gebruik dan de PageSpeed Insights-service van Google om te onderzoeken wat deze vertraagt.

3) Toon productbeoordelingen

Het tonen van productreviews kan leiden tot een hogere en gunstigere conversieratio. Voordat ze een product bestellen, controleren veel shoppers op beoordelingen van eerdere klanten. In feite beweert Moz dat meer dan twee op de drie shoppers worden beïnvloed door productrecensies.

Ongeacht op welk platform of contentmanagementsysteem (CMS) uw e-commercewebsite is gebouwd, deze moet productrecensies ondersteunen. Door deze functie in te schakelen, kunnen klanten beoordelingen achterlaten voor gekochte producten. Andere shoppers zullen hun beoordelingen lezen bij het bepalen of ze een product willen kopen.

4) Gebruik gastkassa’s

Als u shoppers toestaat af te rekenen als gast, kan dit de conversieratio van uw e-commerce website verhogen. Sommige online winkels hebben een gedwongen registratiebeleid, wat betekent dat shoppers zich moeten aanmelden voor een account voordat ze een bestelling kunnen plaatsen. In plaats van zich aan te melden voor een account, zullen veel shoppers hun bestelling echter gewoon afbreken.

U kunt accountregistraties toestaan op uw e-commerce website; maak het gewoon geen vereiste. Veel shoppers geven er de voorkeur aan om als gast af te rekenen omdat dit sneller is en de perceptie van verhoogde veiligheid biedt.

5) Voeg meer productfoto’s toe

Hoeveel productfoto’s bevat uw e-commerce website? Shoppers beslissen niet of ze een product willen bestellen op basis van de tekstbeschrijving. In plaats daarvan zullen de meesten de productbeschrijving en de foto’s controleren. Als een product maar een paar foto’s heeft, kunnen shoppers aarzelen om het te bestellen.

Probeer bij het uitvoeren van CRO op uw e-commercewebsite ten minste een half dozijn foto’s voor elk product op te nemen. Je kunt zelfs foto’s maken van een product vanuit meerdere hoeken om shoppers een beter idee te geven van hoe het er in het echt uitziet. Hoe dan ook, het toevoegen van meer productfoto’s zal waarschijnlijk de conversieratio van uw e-commerce website verhogen door kopers te helpen bij hun aankoopbeslissingen.

6) Geef duidelijk het retourbeleid weer:

Aangezien het retourbeleid vaak uit juridisch jargon bestaat, plaatsen veel e-commercewebsites ze in een discreet gebied dat zelden door hun klanten wordt bezocht. U kunt bijvoorbeeld een link naar het retourbeleid van een online winkel onder aan de voettekst vinden. Voettekstlinks trekken niet zoveel aandacht als zijbalk- of koptekstlinks, dus ze worden door de meeste shoppers over het hoofd gezien. Als u echter het retourbeleid verbergt, kan uw e-commercewebsite last hebben van een lage conversieratio.

Shoppers willen de zekerheid dat ze gekochte producten gemakkelijk kunnen retourneren. Door het retourbeleid van uw online winkel duidelijk op elke productpagina weer te geven, zullen ze zich gerust voelen bij het plaatsen van een bestelling.

7) Markeer gerelateerde producten:

Een andere CRO-tip is om gerelateerde producten onder de aandacht te brengen. Geef op de productpagina’s van uw e-commercewebsite foto’s en links naar gerelateerde producten weer. Shoppers die de pagina bezoeken, kunnen besluiten om het aanbevolen product niet te bestellen, maar ze kunnen ervoor kiezen om een van de gerelateerde producten te bestellen.

Het uitlichten van gerelateerde producten doet meer dan alleen de conversieratio verhogen; het biedt shoppers een betere ervaring. Shoppers kunnen de gerelateerde producten bekijken zonder door verschillende categorieën te navigeren.

8) Gebruik Heatmap-software

Als u weet hoe klanten omgaan met uw e-commercewebsite, kunt u deze optimaliseren voor een hogere conversieratio. Hoewel Google Analytics basisinteracties kan volgen, zoals bezoeken en bounces, onthult het slechts een beperkte hoeveelheid informatie. Voor een waarheidsgetrouw beeld van hoe shoppers omgaan met uw e-commerce website, moet u heatmap-software gebruiken.

Heatmap-software volgt de cursorbewegingen van shoppers en geeft deze informatie weer in de vorm van gekleurde beelden. Als shoppers een aanzienlijke hoeveelheid tijd besteden aan het bekijken van of interactie hebben met een bepaald gedeelte van een productpagina, zal dat gebied helderder zijn dan de omliggende gebieden.

9) Werk de CTA’s bij

Het verbeteren van de call-to-actions (CTA’s) van uw e-commerce website kan leiden tot een hogere conversieratio. CTA’s dienen als stapstenen voor conversies. Om een conversie te laten plaatsvinden, moet een shopper op een CTA klikken. Daarom moet u de CTA’s van uw e-commerce website bijwerken, zodat kopers eerder geneigd zijn erop te klikken.

Meer kopers zullen op een CTA klikken als deze is ontworpen in een kleur die contrasteert met de achtergrondkleur. Een rode CTA op een standaard witte achtergrond zal natuurlijk opvallen en de aandacht van het winkelend publiek trekken. U kunt ook experimenteren met verschillende woorden of woordgroepen in CTA’s. Het wijzigen van de kleur, tekst of plaatsing van een CTA kan van invloed zijn op het aantal klikken dat wordt gegenereerd.

10) Start een chatbot

Het lanceren van een chatbot kan de conversie van je webshop verhogen. Chatbots zijn programma’s die een dialoog gebruiken om te communiceren met potentiële kopers. Je kunt een chatbot zien als een virtuele assistent van je webshop. Eenmaal gelanceerd, kan het de vragen van potentiële klanten beantwoorden om hun ervaring te verbeteren en uiteindelijk een aankoop te stimuleren.

Chatbots zijn ontworpen om 24 uur per dag, zeven dagen per week klantenondersteuning te bieden. Als een shopper hulp nodig heeft, maar de klantenservice van je e-commerce website is gesloten, kan hij of zij hulp vragen aan de chatbot. Hoewel een chatbot geen vervanging is voor een echte klantenservicemedewerker, kan hij toch een breed scala aan vragen beantwoorden.

Je kunt niet verwachten dat alle shoppers die je e-commerce website bezoeken een bestelling plaatsen. Net als bij fysieke winkels trekken online winkels kopers aan die alleen geïnteresseerd zijn in browsen. Desalniettemin zal het volgen van deze 10 CRO-tips uw e-commerce website helpen een hogere conversieratio te behalen.